Denna helgen...

... är en san som jag bara vill dra täcket över huduvdet och sova. Imorgon är det ju kalas, nagot jag sag fram emot, innan planerna blev som att svärmor och svärfar och Lars mormor och morfar är de enda som kommer (svägerskorna var tvugna att jobba). Sen pa kvällen sa kommer istället Lars pappa med fru pa middag hos oss... Sa inte nog med att det är ett kalas att planera, utan nu även en middag, med bara en liten stunds mellanrum... Ikväll blir det till att förbereda middagen, det blir smörgastarta, följt av potatissallad och lite fingerplock kött. Efterrätt blir fruktsallad med vitchokladvispgrädde. Inte alls avancerat, men vi hinner helt enkelt inte laga en stor middag. Dessutom imorgon bitti maste jag baka tartan eftersom den inte gar att förbereda dagen innan, och dessutom städa undan och fixa lite här hemma. Kan jag dra täcket över huvudet nu?

När Alexander vaknar om en stund, sa ska vi ta och bege oss till badhuset och busa av oss lite alla tre, för att fa bort lite stress och komma ut lite. Det ska bli skönt!

Annars flyter det pa här hemma, idag gick vi in i v 26+0 (med andra ord v 27), tiden gar sa SNABBT! Jag börjar känna mig lagom klumpig, och Lars tycker att magen växer pa galet snabbt och undrade om det var dags att ta nya bilder. Jag tackade nej, tycker inte att det är nat att föreviga att man ser ut som en mindre blaval. Och de härliga sma buffarna som Lillan gav ifran sig är inte sa härliga längre, utan det börjar likna ren trakasseri av mina revben.

V 27

I magen:

Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare. Lungorna, levern och immunförsvaret behöver fortfarande utvecklas men om barnet skulle födas nu så har det cirka 80 procent chans att överleva. Hörseln fortsätter att förfinas och fostret kan känna igen både mamman och eventuellt pappans röst.

Från och med nu mäter man fostrets hela längd. Tidigare mätte man längden från huvud till stjärt. Bebisen är cirka 30 cm lang och väger 1 kg.

 

Mamma:

Grattis - nu är det den första veckan i den tredje och sista trimestern. Det kan hända att du känner en fot som tar spjärn mot magen. Barnet för att testa sina krafter.

Vid den här tidpunkten av graviditeten är det inte ovanligt att man får hudförändringar som graviditetsstrimmor, så kallad striae. Man kan också uppleva klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden men det kan också bero på att du lider av vätskebrist. I allvarliga fall kan det bero på förändringar i levern. Rådfråga din barnmorska om du har klåda.


Kommentarer
mamma
2009-12-12 klockan 17:50:34

Alexanders röst blir nog den hon hör mest. Pussa o krama Alex på sin namnsdag.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin