Livet med en (snart) 5aring

Jag antar att det är detta aret som vi faktiskt kan ta en paus fran allt drama, all trots och alla utbrott som en 1 2 3 och 4 aring kan fa och äntligen kan njuta! Sen kommer ju 6 ar, och ja, det har man ju hört historier om...
 
Alex just nu är en ung pojke som är säker pa sig själv, och tänker mycket. Väldigt mycket. Det är ju nu pa senare ar som han äntligen blivit intresserad av att prata och kommunicera, och nu gar det undan. Det är inte ofta som vi inte förstar vad det är han säger eller vad han vill. Faktiskt är det inte manga människor som inte förstar honom mer än de som saknar fantasi, empati och alla andra positiva känslor man kan ha. Nämner inga namn, men de som känner mig vet vilka jag syftar pa.
Det mest intressanta nu är att Alex berättar om saker som hände förra aret, och det kommer upp nya saker hela tiden. Han pratar ofta om Hans, Katarina, Agneta och Roland, och visar var Karlarna gick in och hade en öl och Alex fick saft, han pratar mer ofta om  hönorna och äggen.
 
Det mest fascinerande är att han ocksa förstar allt pa engelska. Jag och Lars har varit lite tveksamma om hur mycket han förstar, men vi far det bevisat om och om igen att han förstar varje ord! Berättade för Lars vid middagsbordet häromkvällen att Alex ser framemot att ga pa karneval, Lars fragade varför. Da berättade jag att det var för att vi sett konfettipasarna inne pa Coop. och att Alex berättade för mig om att vi var där med Oma och Opa förra aret. Da hoppade Alex in i diskussionen och sa till Lars att han vill aka dit igen. Pa tyska. Min och Lars diskussion var helt pa engelska! Shit häftigt faktiskt! När M:s mamma var här och vi hälsade pa var hon osäker pa hur hon skulle prata med Alex (hon förstar tyska, men pratar inte lika bra). Jag sa till henne att prata pa engelska med Alex, och de hade inga problem alls med att prata. hon fragade pa engelska och Alex svarade pa tyska.
 
Ibland önskar jag att jag kunde hoppa in i Alex hjärna och se allt som pagar där inne. Det maste vara en himla massa saker, pa en himla massa olika sprak!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin