Ska det fa ga till sahär?

I början pa aret, nästan precis vid arskiftet fick jag ett brev fran CSN tillsammans med en härlig faktura pa runt 20.000 kronor, med betalningsdag sista januari. Egentligen kom det väl inte som nan överraskning, jag vet ju om att jag har tagit studielan, men sen jag flyttade till Schweiz, har CSN legat ganska langt ner pa min lista över saker att tänka pa. Sagt och gjort, jag ringde upp dem direkt och fragade hur jag ska ga till väga. Tanten som jag pratade med var en riktig surfitta, och hennes svar pa allt löd ungefär inkasso inkasso inkasso. Samtalet slutade med en väldigt frusterad Annika som säger "Men skicka det till inkasso da!". Efter att jag lugnat ner mig nagra minuter ringer jag tillbaka. Far prata med en annan supertrevlig kvinna som säger att jomen visst ska vi ordna detta pa bästa sättet, lovade en avbetalningsplan och allt, med villkoret att jag betalar in 2.000 kronor denna manaden, för att som hon sa "göra dem mer vänligt inställda till mig". Samtidigt beställde jag ansökan om nedsättning pa beloppet som ska vara betalt 2011. Sagt men gjort, efter nagra dagar far jag hem ytterligare ett brev fran CSN, denna gangen med en faktura pa 10.000 kronor. Ringer tillbaka igen, far prata med en annan människa som säger at mig ungefär att ignorera fakturan, att eftersom jag har lämnat in en ansökan om nedsättning sa ligger allt pa is, och inga beslut tas, eller fakturor ska betalas innan vi har lagt upp gällande avbetalningsplan. Jag fragade hur det blev med den, och hon sa ett löfte är ett löfte, sa självklart kommer det att ga igenom.

I förra veckan betalade jag in de 2.000 kronorna, ringde som de sagt till mig 3-4 bankdagar senare, det vill säga i mandags. Da hade pengarna fortfarande inte kommit in, och jag blev nervös. Fragade handläggare nummer 54545 i raden av alla jag pratat med men hon sa att nejda ingen fara, det blir ingen paminnelse pa det bla bla bla, att jag skulle ringa tillbaka fredag- idag da pengarna säkert kommit in.

Sagt men gjort, imorse var jag GLAD och tänkte äntligen slippa skiten! Jo men visst! Kvinnan jag pratade med denna gangen var en riktig surfitta hon med och sa till mig att nej, de 2000 kronorna accepterar dem inte alls, avbetalningsplan gör dem inte det heller, utan endast om man betalar in halva summan av skulden, och bad mig snällt att betala in ytterligare 8000 kronor och sen höra av mig igen! Helt sjukt. Helt jävla sjukt! Jag ringde till Lars och grät och grät och sen lite till. Seriöst börjar jag undra om det är att CSN inte vill att jag ska betala tillbaka? Jag menar, jag har bade bett om ursäkt, sagt att jag tabbade till det när jag bara gjorde adressändring hos Skatteverket, förklarat för dem 100 ganger att det enda jag vill är att fa betala tillbaka. När jag fragade henne ocksa om hur det gick med löftet om avbetalningsplan löd hennes svar att nej det ser hon ingen notis pa, sa det gäller inte. Sa sjukt.

Till slut ringde jag tillbaka igen... Pallar inte mer. Men denna gangen fick jag prata med en underbar handläggare. Och nu har jag min avbetalningsplan, äntligen. Hon bad om ursäkt när jag drog hela historien om hur jag blivit behandlad, hon tyckte att det var helt fel att det ska ga till pa det sättet (jag grät i princip när jag pratade med henne.) Men hur sjukt är det inte att man ska behöva ringa gratandes till CSN och ungefär böna och be om att fa betala tillbaka sin skuld och göra rätt för sig? Jag har ingen förstaelse alls för hur de har betett sig, och att det har tagit 6 veckor av 1-2 samtal i veckan för att jag ska fa möjligheten att fa betala tillbaka? Och ja, den andra fakturan, den pa 10.000 kronor, den var inte frusen den heller utan hade förfallit till betalning! Nu är den ocksa uppklarad, men det är ju kul att se att de vet vad de gör pa det stället.... Mer inkompetenta idioter far man nog leta efter...

Kommentarer
Liselotte
2011-02-04 klockan 21:41:57    URL: http://www.lompansplace.blogspot.com

Ja, fy fan vad risigt. Det är dem och försäkringskassan.

mamma
2011-02-05 klockan 11:06:21

Håller med Liselotte. Finns det något mer byråkratiskt än dessa två statliga företag. Arbetsförmedlingen skulle jag tro, men det finns säkert fler. Stelbent så det förslår.

Evelina
2011-02-06 klockan 14:03:42    URL: http://happilyeverafter.se

Men hjälp! Okej om ALLA hade sagt samma sak men nu var de ju väldigt splittrade och har de sagt något så gäller ju det. Bra att du stod på dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin