Ljuva söndag

Som utlovat, börjar vi med recept pa muffinsen fran igar.

100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
Rivet skal från 1 citron

Frosting
200 g fin vit choklad
200 g färskost

Smält smöret. Vispa ägg och socker och vaniljsocker pösigt. Blanda ner mjölken i smöret- smörblandningen i äggröran. Blanda bakpulver och mjöl, blanda ner det i smeten, tillsammans med citronskal. In i ugnen, 225 grader, i mitten, cirka 15 minuter. Lätt som en plätt! Dock är receptet för 12 muffins, men jag fick en hel del smet över, men det tyckte Alex om som smaskade i sig lite.
Frostingen gör man lätt genom att fluffa till philadelphia (jag vispade lite med en sked). Smält den vita chokladen, ta det fran plattan och se till att det blir ganska sa nerkylt (men inte hart!) innan det blandas med osten, sa att det verkligen blir fluffigt och inte smälter. Jag vispade helt enkelt chokladen och blaste pa den samtidigt i nagra minuter. Spritsa pa= KLART! Och supergoda var dem.

Till varat födelsedagskalas hade vi först tänkt göra en prinsesstarta, men eftersom jag hade sa kul med mina muffins sa har vi tänkt om, och det blir nu istället dessa muffins+ en laddning prinsesstartemuffins. Ska bli skitkul att knapa ihop dem, och jag har redan satt Lars pa att göra värsta ekvationen eller formulan eller vad det nu heter för att da marsipanlocket perfekt. Tänk ända, att jag är gift med en doktor. Vem hade kunnat tro det 10 ar sen liksom? Eller 5 för den delen! Min alldeles egen Doktor Fysiker!


Där hänger det fina fina doktors diplomet. Jag blir nästan fortfarande nervös när jag tänker tillbaka pa när LArs hade sitt doktorstal. Eeeek säger jag bara för att göra nat sant själv. Aldrig i hela mitt liv!

 

Och ja, nu vet ni varför Alex heter Alexander. Han har fatt sitt namn efter sin pappa, hihi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin