Helgen än sa länge

Antligen har maj bjudit pa solsken och inte bara regn, helt underbart!

I fredags var det ju dags för Isabellas första vaccinationer. Just det, tva stycken! Fy tusan säger jag bara, det var en pärs, för mig iallafall. Hon skrek ungefär 2 sekunder sen var det över. Hon växer fortfarande som ogräs och är nu 59 cm lang och väger 5770 gram. Allt annat var bra, förutom att hon har fatt torsk, och gett det även till mig. Det förklarar varför jag de senaste dagarna har gratit av smärta varje gang jag har ammat, sa skönt att veta vad det var, och nu har vi fatt medicin bada tva. phew. Lars har verkligen haft angest varje gang han har sett mig amma, smärtan har varit sa jäkla extrem. Jag passade ocksa pa att fraga doktorn om vad vi gör om hon reagerar pa vaccinationerna med feber osv. Han tittade pa mig som att jag var hel lustig. Enligt honom reagerar barn inte alls nämnvärt pa vaccinationer, feber bör de inte fa, däremot förhöjd kroppstemperatur, vilket inte alls är samma sak som feber. För att jämföra sa ligger febergränsen hos vuxna pa 37 grader, men hos bebisar pa 38.5 grader. Därför kan jag känna det lite skrämmande när man läser pa olika forum, bloggar och sa vidare att det verkar vara väldigt vanligt bland svenska mammor att nästan trygga i barn alvedon. Känns ofta som man läser typ att oh ungen var lite gnällig sa den fick alvedon, eller oj tand pa g, jag ger en alvedon osv osv osv. Tycker det är ganska skrämmande hur lätt det verkar vara att bara slänga in en alvedon här och där? Alex, som är 2 ar, och har alla sina tänder, alla vaccinationer so far, har inte fatt en enda värktablett i hela sitt liv.

Resten av helgen har gatt i slapphetens tecken och njutit av vädret. Igar bakade jag för fikat idag, cheesecake med banan och chokladkrisp med ett mörk chokladtryffeltäcke, och äpplemuffins med kaneltäcke. Lyckades ocksa hinna med att färga haret. Kvällen tillbringades pa altanen.










Isabella tyckte det var sa kul att hon somnade, haha.

I eftermiddag blir det altanhäng igen, Lars pappa och systrar och company kommer över pa kaffe, ska sätta svagrarna i att fylla upp poolen med mer vatten, hihi. Imorgon blir det en tripp till utomhusbadet, lovely!

Kommentarer
Jenny
2010-05-23 klockan 13:48:19

Jag tror i Sverige brukar man väl säga att bebistemperaturen är upp till 38 grader. Vi har gett Kate alvedon när hon har haft problem med att somna pga smärta av nåt slag eller nån gång har hon haft hög feber. Som tur är har hon varit en frisk unge, så det har inte blivit så mycket medicin för henne alls.



Kom du ihåg hon på BT som gav sin dotter Alvedon VARJE kväll för att hon skulle somna? Haha! STackars barn.

Linda
2010-05-29 klockan 13:26:03    URL: http://lindazt.blogg.se/

Jag minns tjejen på BT som sa att hennes vän gav alvedon för att barnet skulle somna, jag kan fortfarande tänka på det och bli förbannad!



De gånger mina barn fått alvedon är då de haft hög feber. Zoey har ett par gånger haft nästan 41 graders feber och då måste de ju få febernedsättande. Tyler har, i samråd med läkare, fått alvedon då han haft virus som gett massa hosta och liknande när han var 3-4 månader. Sen två gånger när han haft jätte jätte ont utav sina tänder, som kom 8 st på lite mer än en månad, och grät och var helt otröstlig i typ en timme innan läggning.



Många verkar tro att alvedon löser allt, men man får ju även tänka på att det är medicin och det är ju aldrig bra för kroppen i onödan.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin