Lite om mina rättigheter som hemmafru

Lars pension- är även min pension. Skiljer vi oss, far jag hälften av hans pension, och som även i Sverige(?) sa betalar han underhall tills jag gifter om mig eller flyttar utomlands. Om nat händer med Lars far jag ju änkepension. Sa faktiskt sa räknar regeringen det som ett "jobb" att jag gar hemma, sa min pension, är lika bra som alla andras.

Det är inte manga, inte alls manga som gör tvärtom- kom ihag att Schweiz är ett väldigt gammelmodigt land! Mer vanligt är att man jobbar 50% var. Här är samhället "byggt" pa att man i princip ska klara sig pa en lön- jobbar bade mannen och kvinnan, da har man det riktigt bra i kassan.

De flesta kvinnor väljer att jobba när barnen är lite äldre, men det finns även de som börjar tidigt, men da är det inte dagis som gäller, utan oftasr mormor eller farmor. Och man jobbar kanske 20 eller 40%, det är inte manga kvinnor som faktiskt jobbar 100%.

Sen finns det manga nackdelar, eller som jag tycker, helt sjuka tankesätt. Om jag som kvinna är barnlös, och inte vill ha barn och jobbar 100% och vill ta ett banklan sa räknar de bara pa 50% av min inkomst, för de tar helt enkelt för givet att man ska skaffa barn och därmed inte har sa hög inkomst i framtiden. Efter 40 ar däremot är det ok igen(!). Skulle det vara att man inte kan fa barn sa är det "ok" att lämna intyg om det, och da visa att man faktiskt kommer att jobba. Män däremot räknas lanet alltid pa 100% av inkomsten...

Kul att det kommer kommentarer om detta. Som sagt, Sverige och Schweiz ÄR väldigt olika. Och jag har haft, och har fortfarande svart i vissa tankesätt, men samtidigt försöker jag anpassa mig.

Kommentarer
Evelina
2010-12-21 klockan 13:24:39    URL: http://happilyeverafter.se

Oj så kul att läsa om hur det är för er i schweiz, mer sånt!

Men jag har aldrig hört talas om att jag skulle få underhåll av Fredrik om vi skulle skilja oss och fram tills jag gifter om mig. Pensionen kan jag inte heller tänka mig att jag skulle få halva av?



Just det, kom att tänka på din kommentar om huset. Kostar det 7 miljoner att bygga hus där nere? För visst skrev du den summan??



Och ja, jag ser för jävlig ut med ögat rent ut sagt. Tur att det inte är julafton imorgon haha!

Evelina
2010-12-21 klockan 14:03:38    URL: http://happilyeverafter.se

Jo det är ju klart, underhållsbidrag för barnen får man ju här. Typ 1700 eller nåt per barn och månad tror jag det är?



Jo det är klart, tjänar man mer hos er osv så syns det väl på huspriserna också :-).

Här köper man tomten! I vår lilla stad kostar en tomt kanske 200 000-300 000 men där vi vill bo är de i princio gratis hehe... Inte helt fel :-)



Kram!

martina
2010-12-21 klockan 14:33:38    URL: http://sommarnatt.blogg.se/

Det där med att pappan betalar underhåll till mammam för barn om man skiljer sig det är jag helt med på. Men tar det verkligen slut för att man gifter om sig?? Han är ju fortfarande far till sina barn.

Såg ett tv-program från usa och där var det så, har funderat på det sen dess o nu när jag såg det här så var jag tvungen att fråga.



Tomtpriserna där var ju helt galet höga...Jag tror det är vanligast att man köper sin tomt här oxå. Förr var det nog mer så att man hyrde. Men vi har köpt vår tomt, för typ hälften av det billiga priset hos er (såg priserna på evelinas blogg)



Hoppas du har en bra dag

martina
2010-12-21 klockan 16:28:02    URL: http://sommarnatt.blogg.se/

Kanske att jag hände med =)



Hehe det förstår jag...Men varför är tomterna så vansinnigt dyra???

martina
2010-12-21 klockan 20:04:56    URL: http://sommarnatt.blogg.se/

Det är klart det är nog en stor bidragande orsak...Här finns det ju en del att bygga på o ju längre bort ju billigare blir det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin