Svininfluensa= en status grej?

Jag börjar lite fa känslan att det är en cool grej nu för tiden att fa svininfluensan, detta genom att läsa olika bloggar eller Facebook statusar. Folk verkar vara sa snabba med att slänga sig pa datorn och berätta för allt och alla att jag har minsann svininfluensan. Da kan man ju undra hur illa det egentligen är om man orkar sitta vid datorn när man har det? Men det bästa är ända, och detta har jag sett flera ganger, folk som säger att de har svininfluensan, far en massa medlidande i flera dagar, för att sen komma pa att oj det var nog inte det ända, sa denna veckan ska jag vaccinera mig, och da far dubbelt medlidande för att sprutan gjorde sa ont/ biverkningar. Sen ska vi inte tala om lite bitska kommentarer som jag kan fa för att jag är gravid och är i en "riskgrupp". Ibland far jag känslan av att folk nästan blir sura för att jag har förtur, om jag nu väljer att vaccinera mig.

För det med att vaccinera sig eller inte, det känns lite som pest eller kolera. Läser man om de vanligare bieffekterna av vaccinationen sa verkar det vara ungefär lika jobbigt som att faktiskt ha själva svininfluensan. För att inte tala om dem mindre vanliga bieffekterna, men som faktiskt kan intäffa. Da har jag nog hellre svininfluensan.
Jag har fortfarande inte bestämt mig huruvuda jag ska välja pest eller kolera, men imorgon ska jag till doktorn (stort ultraljud, jippie!) och da ska jag passa pa att fraga henne vad hon säger. För det är ju hon som faktiskt vet bäst, och som kan hjälpa mig att välja.

Kommentarer
Jenny
2009-11-16 klockan 20:28:22

Chris och jag vaccinerades förra torsdagen och jag hade lite ont i kroppen och svårt att sova natten efter. Chris var lite dålig i två dagar efter det och uttryckte på lördagen ånger över att ha vaccinerats sig. Då ska man dock komma ihåg att vaccinera sig är som att få en liten liten dos av sjukdomen, vilket betyder att det vi kände av skulle kännas 100 gånger värre om vi skulle bli sjuka i den riktiga influensan.

Nu när så många har vaccinerats finns det mer kunskap om vad biverkningarna kan bli. Jag kan förstå tvivlet att låta vaccinera sig eftersom jag var väldigt anti innan. Men sen så är det ju ändå så att vaccinet är mycket snällare mot dig än vad sjukdomen är.

I USA har ju många gravida som blev sjuka förlorat sina barn. Under asiaten förlorade hälften av de gravida kvinnorna, som fick den influensan, sina barn. Det är därför de är så maniska med att vaccinera gravida i Sverige.

Men Schweiz har väl beslutat att avvakta med att vaccinera gravida tills de vet mer, så om/när de beslutar att vaccinera er också. så kan du nog lita på att det är bäst för dig och ditt barn.

caroline
2009-11-18 klockan 08:48:45    URL: http://carolinekalvelind.blogg.se/

Jag är jätte osäker på sprutan, dels för den innehåller kvicksilver och dels för jag ammar, vet inte om det just spelar någon roll men jag tycker det känns otäckt att ta den om det är så att det förs vidare via bröstmjölken isf..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin